Rullande landsväg - väl värt pengarna!


Efter alla vedermödor med kopplingar hit och dit, så började äntligen allt kännas bra. För att kunna justera en motor optimalt så måste alla parametrar som ex. förgasare och tändning ställas in exakt.

Vad är då exakt?

Eftersom motorn är lätt trimmad så stämmer många saker inte helt med uppgifter som finns i verkstadshandboken. Fördelen med rullande landsväg eller bromsbänk är att man kan justera allting under belastning och man får med automatik en kompensation för ex. att bränslekvaliteten är annorlunda idag än för 40 år sedan. Givetvis måste man ha ordning på allt så gott det går. Sedan är det faktiskt så att hur duktig man tror att man är så slår det inte belastningen som rullande landsväg ger. Man kan byta munstycken, ställa tändning och skruva på andra saker, man kommer sällan eller aldrig hela vägen fram. Resultatet blir en mycket bättre och jämnare gång på motorn över hela registret och en hyggligt sann effektmätning

Rolf Lundblad på Lundblads motor kan sina saker.

Ca 97 hkr ger motorn, vilket ger en topphastighet på dryga 170 km/h.

Rolf Lundblad på Lundblads motor kunde sina saker en gång till.

Ca 90 hkr ger motorn, vilket ger en topphastighet på dryga 170 km/h.