(<<<) Nästa projekt - en V4:a (>>>)

eller historien om hur ytterligare en Saab Sonett räddas


Eftersom III.an skulle tjänstgöra under sommaren skulle II:an ställas undan i väntan på vintern, så det blev tvunget att riva huvudcylindern för att någorlunda enkelt kunna flytta bilen. Bromsarna hade också fastnat så V4:an var minst sagt rätt trög att bara rulla för hand. En gammal men renoverad huvudcylinder fanns på lager så det var ju bara att byta. Sedan skulle ju motorn provstartas, det hör ju till med en ”ny” bil.

Nåväl den hade inte gått på bra många år, men med friskt batteri så hostade den igång efter lite mutande med startgas.
OK, Den går för egen maskin och inga uppenbara missljud förutom fläktlagret.


Efter ett tag när den blivit lite varm så kunde man faktiskt köra bilen runt kvarteret utan större problem. Bromsarna låg som sagt an rätt duktigt och däcken var nog nya på 80-talet men den rullade. Växlarna gick i utan större mankemang, trots golvväxel-arrangemanget som någon gjort i USA. Det svarta molnet bakom skyller jag på den s.k. förgasaren från FoMoCo med automatchoke, vilken skitförgasare!

Så långt var det inga större överraskningar och det kändes ju bra. Bilen ställdes undan och kördes delvis för egen maskin en mörk kväll till platsen och där skulle den stå över sommaren var det tänkt, men det blev två somrar.


Hösten 2012 fick III:an och V4:an byta plats, denna gång fick V4:an åka på trailer igen. Väl hemma i garaget så kunde jag nu börja rota med i stort sett allt. Motorrummet såg allt annat än kul ut, elsystemet har någon reparerat hellre än bra och lite till. Rost undrar alla när det gäller gamla bilar och Sonetten är inget undantag och den fanns men inte så farligt. En analys av trösklarna visade att man nog borde byta knappt halva vänster och laga den högra. Resterna av inredningen åkte ut någon vecka före julafton 2012 och juldagen ägnades åt att försöka få en överblick hur golvet såg ut.

Golvet blästrades och revs sedan av med roterande stålborste på maskin för att få en bra överblick. Efter dammsugning så visade det sig att golvet faktiskt var helt OK. Motorn och växellåda åkte ur i början av januari och sedan var det bara att bestämma sig för vad som skulle göras. Planen var att få en motor i samma stil som i III:an. En sats för ombyggnad till 1700cc hade köpts in redan sommaren 2011 och även nya balansaxel-lager. Generator, torkarmotor och startmotor fick också en genomgång under vintern.

Det blev också ett och annat inköp av bl.a. tum-nycklar. Saab hade rätt mycket tum-skruvar här och där. Vissa säger att man bara hade tum, men det var ingen ordning så en bra blandning av både mm och tum var nog det bästa. Bilar som gått i USA och har några år på nacken har nästan uteslutande tum, och av någon anledning så verkade man alltid ha använt dit andra skruvar än som var original, helst av helt olika slag också, i alla fall på den här V4:an.

Bilder finns här