(<<<) Nästa projekt - en V4:a (>>>)

eller historien om hur ytterligare en Saab Sonett räddas


De gamla topparna och kamaxel från III:an lämnades även denna gång till ELWA-Motors för renovering och konvertering till blyfri bensin samt att större ventiler skulle sättas in, och portning, kamaxeln slipades om till något vassare. Motorblocket lämnades till Huddinge Topp & Motor. Blocket med andra kolvar, vevaxel och nya lager sattes ihop efter balansering. Topparna hämtades och monterades efter några veckor.

Givetvis var det nya packningar överallt. Eftersom motorn förhoppningsvis ska ge högre effekt så köptes kamaxeldrev av stål, vilket uppenbart väsnas mycket mer.

En ny oljepump med högre kapacitet inköptes också. När motorn skulle slutmonteras hemma med de konverterade topparna så upptäcktes att vippställen behövde planas ner ca 1,5 mm annars gick det inte att justera ventilerna.

Detta orsakades av att de nya och större ventilerna var något kortare.


Framvagnen fick en genomgång med nya gasstötdämpare från Bilstein samt nya
P-änder och spindel-leder. Bromsskivor, hjullager och bussningar kändes helt OK så dessa fick vänta och går lätt att ordna senare.


En extra växellåda hade köpts mest för ”utifall”, den lådan skulle vara renoverad med original slutväxel. Låda, koppling samt ny slavcylinder monterades ihop med motorn. Innan motor och låda skulle sättas in igen var det dags för att se över bromsarna. Nya främre bromsok hade köpts sedan länge, egentligen till III:an.

En ny men i praktiken ändå helt oanvändbar huvudbromscylinder hade köpts från England. Den var ny på så sätt att den låg i kartong och var aldrig använd, men hade antagligen torkat ihop inne. Det var ett fasligt luftande av bromsarna innan den ursprungliga som renoverats fick sättas dit.

Vis av erfarenhet så användes nu ett urtrampningslager av den äldre och mer bastanta sorten. Samma erfarenhet gjorde att den gamla kylaren fick genomgå samma behandling som den till III:an, även om kylaren i V4:an är lättare att ta ur i efterhand.  Elfläkt och styrning till elfläkten monterades efter att motor och låda monterats tillbaka. På samma gång byttes även vattenpump och bränslepump.

Med insugningsrör och en ny Weber 32/36DGV så sattes allt samman, det började nu likna en V4-motor.

Dagen för motorstart kom och efter endast 10 sekunder med startmotor så gick motorn för sig själv. Inga läckor, vare sig olja eller vatten. Den nya kylaren satt bra och efter lite etterfyllning av vatten så fungerade allt, elfläkten snurrade på när den skulle. Det nya tändsystemet (Ignitor) fungerade lika bra som på III:an och rekommenderas varmt, lätt att montera och inga extra konstiga elektronikboxar.

Lite pyssel ska det ju vara och trots att alla delar för återställande till rattväxel fanns, så det var rätt pyssligt att få ordning på växellägena, det som kvarstod var lite små

Bilder finns här