Golvet blästrades och revs sedan av med roterande stålborste på maskin för att få en bra överblick. Efter dammsugning så visade det sig att golvet faktiskt var helt OK. Motorn och växellåda åkte ur i början av januari och sedan var det bara att bestämma sig för vad som skulle göras. Planen var att få en motor i samma stil som i III:an. En sats för ombyggnad till 1700cc hade köpts in redan sommaren 2011 och även nya balansaxel-lager. Generator, torkarmotor och startmotor fick också en genomgång under vintern.
Det blev också ett och annat inköp av bl.a. tum-nycklar. Saab hade rätt mycket tum-skruvar här och där. Vissa säger att man bara hade tum, men det var ingen ordning så en bra blandning av både mm och tum var nog det bästa. Bilar som gått i USA och har några år på nacken har nästan uteslutande tum, och av någon anledning så verkade man alltid ha använt dit andra skruvar än som var original, helst av helt olika slag också, i alla fall på den här V4:an.
De gamla topparna och kamaxel från III:an lämnades även denna gång till ELWA-Motors för renovering och konvertering till blyfri bensin samt att större ventiler skulle sättas in, och portning, kamaxeln slipades om till något vassare. Motorblocket lämnades till Huddinge Topp & Motor. Blocket med andra kolvar, vevaxel och nya lager sattes ihop efter balansering. Topparna hämtades och monterades efter några veckor. Givetvis var det nya packningar överallt. Eftersom motorn förhoppningsvis ska ge högre effekt så köptes kamaxeldrev av stål, vilket uppenbart väsnas mycket mer.
En ny oljepump med högre kapacitet inköptes också. När motorn skulle slutmonteras hemma med de konverterade topparna så upptäcktes att vippställen behövde planas ner ca 1,5 mm annars gick det inte att justera ventilerna. Detta orsakades av att de nya och större ventilerna var något kortare.
Framvagnen fick en genomgång med nya gasstötdämpare från Bilstein samt nya P-änder och spindel-leder. Bromsskivor, hjullager och bussningar kändes helt OK så dessa fick vänta och går lätt att ordna senare.