Nu är V4:an lika rar som sin något yngre bror. Det tog nästan 5 år med många timmars arbete och ibland en hel del huvudbry och svordomar.
Den gula färgen är en Saab-färg. Monte Carlo gul (231) som valdes med omsorg.
En rar bil som är såld i Sverige från början, vilket var ovanligt. Meningen var nog att den skulle exporteras till USA som var den största marknaden på 70-talet. Av okänd anledning blev det inte så och det är jag glad för. Från fabriken var bilen grön. Fälgarna är inte original men var original tillbehör och det är äkta Ronal. Motorn är lätt vässad V4 1700 med vassare kamaxel, Weber-förgasare och Ignitor tändsystem. Ventilsäten är gjorda för blyfri bensin. Ett kostsamt men bra avgassystem från Ferrita har monterats. Backspeglarna är inte original, men är mycket tidstypiska och i mitt tycke passar dom bilen bra. Främre och bakre stötfångare är nytillverkade. Bilen blev även ”TV kändis” under 2013 då den figurerade i programmet Motor på TV9. Det är en jämförelse mellan Volvo P1800 och Saab Sonett som ju var de enda svenska sportvagnarna på 60 och 70-talet. Temat TV fortsatte 2014 då bilen kom med i webb-TV med Veteranbils-TV.
OK