Man ansåg att Sonetten borde utvecklas vidare och förändras. Uppdraget gick till den italienske designern Sergio Coggiola.. Mittpartiet skulle dock i stort vara identiskt med Sonett II. Han ritade en ”tidlös” modern design som dock fick modifieras lite av Gunnar A Sjögren för att anpassas till produktionen. Ytterligare krav var också efter påtryckningar från den viktiga amerikanska marknaden att modellen skulle ha golvväxel och att det skulle vara möjligt att förse den med luftkonditionering.
Det blev lättare att lasta bagage i den men å andra sidan knepigare att komma åt i motorutrymmet på grund av de uppfällbara strålkastarna.
Den flip-front somSonett IIhade haft ersattes av en fast monterad huv där man kunde öppna en lucka för att komma åt det mest nödvändiga.
Data:
Framhjulsdrift, växellåda med frihjul. 4-växlad låda med golvspak. Längsmonterad, fyrcylindrig fyrtaktsmotor. Sprialfjädrar fram och bak, teleskopstötdämpare. Stel bakaxel. Slanglösa däck. Skivbromsar fram, trummor bak. 12 volts elsystem. Effekt 65 hk. Acceleration 0-100 km/h 13 sek. Toppfart 165 km/h.
Mått och vikt:
Axelavstånd 2149 mm. Spårvidd 1232 mm. Längd/bredd 3900/1500 mm.
Tjänstevikt ca 880 kg.
Chassinummer:
År 1970 nummer 705 00001 - 705 00303
År 1971 nummer 715 00001 - 715 01265
År 1972 nummer 977 25000001 - 977 25002000
År 1973 nummer 977 35000001 - 977 35002300
År 1974 nummer 977 45000001 – 977 45002500
Efter mer än totalt 10000 tillverkade Sonetter lades produktionen ned 1974, framförallt på grund av de stränga amerikanska avgaskraven. Majoriteten av Sonetterna exporterades och det finns idag lite drygt 300 bilar av de olika modellvarianterna kvar i Sverige.
(Källa för text och fakta: Club Sonett Sweden) Köpråd Sonett finns här