motor och växellåda, någon hade nog glömt dessa en gång i tiden, för hur vi än letade så hittade vi dom inte. Det brukar ju vara en ansenlig hög med bultar och muttrar vid sidan om och risken att något försvinner finns ju även om man märker upp och försöker hålla ordning. Ett samtal till Hasse Eklund i CSS löste problemet. Dagen när hela paketet skulle tillbaka kom och enda trasslet var nog att hitta hålet för den bakre bulten till växellådan. Timmarna gick och till sist var allt på plats. Under tiden har småsaker som glappande gasreglage och dåligt smorda fönsterhissar ordnats.
Starta motorn är egentligen löjligt för hur många gånger har man startat en bil? Rätt många men vissa gånger är speciella och det här var en sådan gång.
Laddat batteri och Anders hängandes över motorrummet. Klick i alla reläer och annat som visar livstecken. Startläge med nyckeln och dra runt startmotorn, inte ett liv. Vad har vi glömt? Det är första frågan man ställer sig. Vi hade inte glömt något men det visade sig att fördelaren hade vridit sig så pass mycket att allt blev fel. Nytt försök med snurrande startmotor och Anders vridande på fördelaren. Efter ca 10 sekunder hostade V4:an igång, med obefintlig tomgång och diverse tjuvstopp. Patienten andades nästan själv efter alla ingrepp. Lite småjusterande så att motorn i alla fall gick för sig själv och vi kunde konstatera att inga läckor fanns, vare sig vatten eller olja. Varmkörning med kontroll av kylvätska ersattes kvällen efter med proceduren att efterdra toppbultarna och justera ventilerna. Allt flöt på och kvällen efter var det dags för läget ”Front på”. Innan vi skred till verket var det många visuella kontroller på de saker som är svåra att komma åt i efterhand. Innan fronten sattes dit var det dags för att testa allt för egen maskin.
Sonetten rullade några meter fram och några meter tillbaka för egen maskin. Lyckan var fullständig när jag kunde konstatera att kopplingen nu gick precis som den skulle, man kunde