Varför skaffar man ett projekt - som det ofta kallas för?


När man letar efter den bil man vill ha så kan den vara mer eller mindre lätt att hitta. Numera är det Internet som gäller, men man ska inte bara leta på de vanliga ställena. Leta istället på inriktade siter eller hos klubbar som kanske förmedlar bilar och kanske också delar. Är man osäker på hur det är med reservdelar och priser så kan ofta klubbar vara till god hjälp. Finns ingen klubb, då blir det svårare. När du väl hittar bilen så bör man se upp med bilar som är endera renoverade hellre än bra, det vill säga man har kanske inte varit så noggrann som man borde vara. Detta gäller i högsta grad plåt och lack. Är man helt nybörjare på en modell, prata eller ta med någon som kanske har eller har haft samma. När man sedan köper så ska man se till att ha alla papper med, det kan annars krångla vid besiktningen. När man sedan ska bedöma en bils skick så går det inte svara helt tydligt, det är ingen exakt vetenskap men räkna alltid med att ex. rost som tydligt syns alltid är värre än vad som syns. Lack är ju ofta det man fastnar för men en slarvigt och nyligen lackerad bil kan ofta dölja katastrofer under ytan.

Vad finns med och vad finns inte med, en bil som inte är komplett (någorlunda) kan det ofta gå att pruta mer på än en annan som är komplett och kanske överskott på bra saker. Misstänker man att bilen ex. har allvarliga el-fel så bör man försöka se om det finns el-schema att få tag i, annars blir det jobbigt.


Innan du köper bilen, skaffa först fram en förvaringsplats så du slipper fixa det i ren panik när hösten kommer.
Fundera också på hur försäkringen fungerar, de flesta försäkringsbolag erbjuder någon form av garage eller renoveringsförsäkring. 


Renovera varsamt eller riva ner hela bilen i bitar?

Bestäm själv men varsamt renoverade bilar anses ofta vara bättre och finare än bilar som är bättre än nyskick.
Det viktigaste är att man är nöjd själv