Tips och råd innan du skaffar en veteranbil - oavsett slag 


Oavsett om du är en mekaniker som verkligen gillar att svetsa, lyfta ur motorer eller dra om all elektricitet i en gammal bil, så ska du fundera innan du skaffar en gammal bil.

Är detta verkligen mitt intresse?
Man ska vara beredd på motgångar och inte bara stirra på bilder i media.


Vill jag ägna kvällar, helger och annan ledig tid på detta?
Saker tar ofta mycket längre tid än man först trott, planera endast delmoment i projektet.


Har jag rätt förutsättningar för att lyckas (med lyckas menas att man ska vara nöjd själv)?
Resultatet beror många gånger på hur pass bra lokal eller verktyg man har tillgång till, samt din egen skicklighet. Man ska vara medveten om att en snygg svetsfog inte gör sig själv.


Är jag beredd att satsa pengar på detta, det kostar alltid mer än tänkt från början?
En väl tilltagen budget är ofta A och O innan man börjar, eller ge det tid så ekonomin hänger med.


Avsluta (om möjligt) alltid varje delmoment innan ett nytt påbörjas

Det blir väldigt lätt ganska rörigt om man börjar rota med allt i början.

Märk upp alla delar och fotografera mycket när saker plockas ner
Det blir så mycket lättare om man dokumenterar allt innan eller under arbetet
Numera är det lätt med mobiler och enkla digitala kameror. Plastbackar och plastpåsar är bra investeringar.

Inse dina begränsningar, man kan inte göra allt själv.
När man inser att vissa saker kanske man ska låta andra göra, gör det i så fall.

Skaffa bra verktyg och maskiner.

Bra verktyg och maskiner underlättar arbetet i alla lägen. Är det en bil med mycket tum-mått, skaffa då en uppsättning med tum-nycklar, det kan vara förödande att försöka dra loss en bult med fel nyckel, man kan skada både sig själv och bulten. Räkna också med att gängor på bultar kan vara av annan sort än millimeter.
Moment-nycklar är också bra att skaffa, en större och en mindre. Den seriöse som monterar ihop en motor drar alltid med moment.
Skaffa en rejäl laddning med rostlösningsmedel, låt den verka länge så brukar de mest envisa bultarna lossna efter ett tag. Trycklufts-drivna maskiner är ofta mycket användbara och kan vara till god hjälp.

Även en hederlig blåslampa (jo gasol går bra), är mycket användbar.

Instruktionsbok (engelska) Saab Sonett III 1971

El-schema Sonett III från 1971

Inkoppling varselljus med fjärrljus

Inkoppling El-fläkt

Skiss Weber 32/36 DGV

Jämförelser mellan olika årsmodeller finns här (hämtat från sonettclub.se)

Inga cookies används - varför?

OK