Första projektet - en III:a (6 av 6)
Bilder under projektet finns här >>>
<<< Föregående sida

Provkörning på allvar

Efter några dagars testande på vägarna hemma med några turer till jobbet och förvånansvärt få justeringar så var det dags för mandomsprovet.

Saabfestivalen i Trollhättan hägrade med drygt 90 mil tur och retur. 04:15 startades Sonetten upp och färden på nästan bilfria vägar påbörjades. Förutom en och annan huvudvridning från andra bilister när man körde om så gick allt bättre än förväntat. I Lidköping kom ösregnet och frågan

var, skulle torkarna fungera? Jo de fungerade fast man kan ju inte beskylla dom för att ha överkapacitet. Framme i Trollhättan ställdes bilen upp bredvid sina bröder, både äldre och nyare. Numera behöver man inte skämmas. Det bästa är att man kan konstatera att inget kylvatten går åt och att det inte är några fläckar under bilen där man parkerat. Hemma efter de dryga 90 milen kunde jag konstatera att bilen gick som den skulle men nyare bilar är trots allt betydligt bekvämare.


Vad lär man sig av allt ovan?

Jo, börjar man riva i en gammal bil får man vara beredd på mycket överraskningar samt kanske backjobb. Att budgeten spricker är väl mer en naturlag som man gärna försöker blunda för. Liknelsen med gamla hus är påtaglig, det som från början bara var tänkt som några smärre ingrepp accelererar ofta, både i tid, arbete och pengar. En himla massa jobb blev det, mer än planerat från början men inget som jag vill ha ogjort. Till er som planerar att göra i ordning en Sonett vill jag bara säga:
Ta god tid på dig, ha en bra lokal med bra verktyg, ha väl tilltagen budget, var beredd

på överraskningar.


Speciella tack vill jag ge till följande:
  
Kjell på KN plåt & lack som lackat bilen och ställt hela sin verkstad till förfogande.
Anders Loberg som varit behjälplig med allt skruvande på kvällar och helger, det går inte bara dubbelt så fort när man är två, det går tre gånger så fort och är mycket roligare.
Kjell Wallin på ELWA-motors som plockat ihop en trevlig V4:a
Lasse hos Glas Larsson i Jakobsberg, som fixade fram en passande vindruta.

Hans Eklund teknisk rådgivare CSS, som rotat fram styrhylsor mellan motor och växellåda samt renoverat växellådan.

Per Jansson, reservdelsförvaltare, CSS som levererat diverse delar under resans gång.

Inga cookies används - varför?

OK