Nästa projekt - en V4:a

Bilder under projektet finns här >>>
< Föregående sida


En dryg vecka senare var det dags för nytt försök hos bilprovningen, denna gång utan anmärkning. Ca 20 år senare var alltså Sonett V4:an OK att köra på allmänna vägar. Det finns säkert dom hållit på längre med sina projekt och säkert fortfarande håller på, men känslan när man kör iväg med bilen efter många timmars arbete är rätt skön. Att sedan allt i stort sett funkar som det ska gör inte det hela sämre, tvärtom.

Restpunkterna var faktiskt inte många, lite småjustering av gaspedalen, ett glappande parkeringsljus fram som fick ordnas och lite andra småsaker hör ju till. Några dagar senare var det dags för första riktiga provet, hela 240 km avverkades och allt kändes bra. Inga läckor och påfallande lite skrammel i bilen, men ljudnivån är inte helt i nivå med III:an som faktiskt är mycket tystare. Den oprövade växellådan känns bra och efter ”långturen” så börjar V4:an så smått kvalificera på skalan för pålitlighet. Efter ”långturen” så fick det bli ett oljebyte eftersom rätt mycket i motorn är bytt. Nå hur går den då? Jo den går bra och inte många hyss, dom som finns är välkända sen III:an och bara att acceptera.


Omdöme av andra än en själv.

Dagen kom då projektet skulle visas upp för minst sagt kvalificerade bedömare.

Dags för klubbens årsmöte, denna gång i Stockholm och det kändes bra. När alla Sonetter samlats och det var en blandning av Sonett I, Sonett II 2T, Sonett V4 och Sonett III så utmärkte den gula sig med en mycket hedervärd andra plats och man kan inte konkurrera med en Sonett I, den går i helt egen klass.


Slutsummering av projektet blir ungefär detta, ett bra objekt med god potential köptes. Betydligt mer arbete än tänkt blev det, men vem är förvånad?

En stegrande målbild under resans gång är lika med ökade kostnader. Jakten på specifika delar är halva nöjet. Hitta rätt specialister för endera lackering, inredning och motorrenovering är inte alltid lätt. Att få ytterligare en Saab Sonett på vägarna känns bara bra och fler borde göra samma sak. Att många sedan gillar bilen och ger kommentarer får man ta. Endera är dom ärliga eller bara avundsjuka och tycker man är galen som lägger ner så mycket jobb på en stackars bil.




Inga cookies används - varför?

OK