Första projektet - en III:a (3 av 6)

Bilder under projektet finns här >>>

< Föregående sida - Nästa sida >


Starta motorn är egentligen löjligt för hur många gånger har man startat en bil?
Rätt många men vissa gånger är speciella och det här var en sådan gång.

Laddat batteri och Anders hängandes över motorrummet. Klick i alla reläer och annat som visar livstecken. Startläge med nyckeln och dra runt startmotorn, inte ett liv. Vad har vi glömt? Det är första frågan man ställer sig. Vi hade inte glömt något men det visade sig att fördelaren hade vridit sig så pass mycket att allt blev fel. Nytt försök med snurrande startmotor och Anders vridande på fördelaren. Efter ca 10 sekunder hostade V4:an igång, med obefintlig tomgång och diverse tjuvstopp. Patienten andades nästan själv efter alla ingrepp. Lite småjusterande så att motorn i alla fall gick för sig själv och vi kunde konstatera att inga läckor fanns, vare sig vatten eller olja. Varmkörning med kontroll av kylvätska ersattes kvällen efter med proceduren att efterdra toppbultarna och justera ventilerna. Allt flöt på och kvällen efter var det dags för läget ”Front på”. Innan vi skred till verket var det många visuella kontroller på de saker som är svåra att komma åt i efterhand. Innan fronten sattes dit var det dags för att testa allt för egen maskin.

Sonetten rullade några meter fram och några meter tillbaka för egen maskin. Lyckan var fullständig när jag kunde konstatera att kopplingen nu gick precis som den skulle, man kunde


OK

Inga cookies används