Yellow Saab Sonett from 1969

Uppdaterad 2022-06-22

Nästa projekt - en V4:a

Bilder under projektet finns här >>>
< Föregående sida - Nästa sida >

När bilen köptes så var några av kontrollpunkterna att verkligt specifika sakerna för Sonett V4 fanns med, ex alla emblem, lilla scoopet på huven, stötfångarhorn, aluminiumlisten framtill och lite till.  Det mesta fanns men inte bakre stötfångarhornen. Efter lite funderande så fick den lokala snickerifirman tillverka två par av trä, men jag minns aldrig vilket träslag det blev. Mallen fick jag låna av klubbens sekreterare Mattias Arvidsson vars bakre stötfångarhorn tagits bort.


När bilen nästan var längst ner på skalan vad som definierar en bil så kom idén att försöka hitta ett par gamla och tidstypiska extraljus i bra skick.

Tack Blocket, en annons dök upp ”Massor av extraljus 60 och 70 tal”, samtalet till säljaren var ungefär:


-”Har du några gamla extraljus till en Sonett V4?”


-”Extraljus till en Sonett…..en sån har jag haft och borde inte ha sålt den”


-”Klart jag har lampor till dig…kom du?”

Att säljaren sedan höll till i Bro norr om Stockholm avgjorde saken, bara åka och titta. Nog fanns det extraljus att välja mellan och några timmar senare hittade jag i stort sett nya och i praktiken oanvända som jag ville ha. Vän av ordning kan nu protestera och tycka att det inte passar, men det tar jag inte så allvarligt på.

Likaså kan man tycka om rullbälten som jag valt, men där handlar det faktiskt om säkerhet.


I slutet av februari så var allt på plats och då upptäcktes den lilla detaljen. Bilen har ju egentligen inte körts och bara provstartats, men då tänkte jag inte på att värmen i kupén var ansenlig. Värmen var det inget fel på, tvärtom den gick inte att få ner. Svenska somrar är ju som dom är, men att ha full värme i kupén går inte.

Orsak, en trasig värmekran som hade hängt sig i öppet läge. Värmekranen sitter väl gömd men ändå lättåtkomlig. Jakten på en ny värmekran började och det hela slutade med att en variant köptes från Saabklubben. Med lite andra slangar i motorrummet så löste det sig. Numera går värmen att reglera.

I bilens liv har någon rivit ur instrumentbrädan, återmonterat densamma halvdant och dessutom hoppat över allt vad ventilation och defroster heter, troligen behövdes det inte i öknen i Kalifornien, eller?

Detta föranledde återigen lite inköp från klubben, plastbitarna som defrosterslangarna ska monteras på var borta.



OK

Inga cookies används